alev'in dünyası

Tuesday, July 04, 2006

beslenme planım

Aslında blog yazmaya başladığımdan beri hep vermeye çalıştığım kilolarımdan bahsettim, ara ara da canım taaa içi olan yeğenlerimden bahsettim. Elma Şekeri ve Çirkin Ördek Yavrusu'ndan bahsetme sebebim, eğer yazmaya devam edersem, kızlar büyüdüğünde ve okumaya başladıklarında bu sayfa belki hoşlarına gider, çocukluklarına dair anılar okurlar diye düşündüm.Çünkü, ben küçükken, halamın kızı çok sevdiğim Aysun Ablam, benim bebekliğimi anlatırdı bana ve mest olurdum dinlerken ve hep anlattırmak isterdim ona. Aynı durumu şimdi Elma Şekeri'nde ben yaşıyorum, birkaç hikayem var onun bebekliği ile ilgili, Çitos beni birgün Elma Şekeri ile başbaşa bırakmıştı ve ben Elma şekeri'ni oyalayamamıştım, uyutamamıştım,baş edememiştim yani onunla, o kadar çok ağlamıştı ki, kan ter içinde kalmıştım onu sakinleştirebilmek için, o zamanlar Hakan'la yeni yeni başlamıştı beraberliğimiz ve o çaresiz halimde imdadıma Hakan yetişmiş ve Elma şekeri'ni o sakinleştirmişti. Bunu anlatırım Elma Şekeri'ne, biraz da içine mizah katarak, yerlere yatar dinlerken gülmekten, hala tekrar tekrar anlattırır bana, kendisi de noktasına virgülüne kadar ezbere bilir anlattıklarımı, ama gene benden dinlemeye bayılır, hatta bazen mızıkcılık yapıp kısaltırsam hikayeyi, ''Alev şunu unuttun'' der bana.İşte, büyüdükleri zamanda bu günleri hatırlayıp gülümserler belki diye yazıyorum.
Zayıflama macerama dönersem eğer, bugüne kadar hep zayıflama maceralarımı da burda anlatmaya çalıştım, ama, neler yediğimi, nasıl yediğimi hiç anlatmadım, biraz da onları anlatayım ne dersin?
Artık diyetisyene gitmiyorum, çünkü, benim bünyemin nasıl bir sistemi olduğunu artık öğrendim, ara ara şeker, kolesterol ve troid ölçümleri de yaptırıyorum, sadece vücudumun yağ,su,kas analizini yaptırmıyorum, yağıma suyuma baktırmıyorum yani,o da kusur kalsın na'pim!Gittiğim doktorlar arasında en güvendiğim daha öncede bahsettiğim İsmet Hoca.Obez olduğum dönemde (170 boy,91,5 kilo)verdiği yemek listesi vardı ama, o durumda değilim artık allaha şükür, o yüzden listeye takılmıyorum, gün içinde mutlaka tüketeceğim şeyler var onları gün içine bölmeye çalışıyorum. İsmet Hoca kesinlikle yağ kullandırmazdı, ama ben farklı olarak tencere yemeği yapacaksam, 1 kilo sebze için 2 yemek kaşığı zeytin yağı kullanıyorum, evde de sadece zeytinyağı var başka da yağ yok.Zaman zaman fındık yağı oluyor onu da kurabiye filan yapmak için kullanıyorum, bazen de Becel margarin. Çünkü, Hakan'ın da tatlıya aşırı bir düşkünlüğü var, ona ender de olsa birşeyler pişiriyorum onun için bulunuyor. Bu aralar yapmıyorum, beni baştan çırakmasınlar diye. Hakan hazır aldıklarıyla idare ediyor artık.
İşte budur...Bir gün boyunca yemem gerekenler:
1/2 litre süt, yoğurt (benim tercihim, öğle ve akşam yemeklerinde yoğurt -yenelde ayran ya da cacık olarak tüketiyorum, bazen de süt de ekliyorum hayatıma, sütü genelde sabah ya da nescafeye ekleyerek tüketiyorum.Bir dönem babam kefir vermişti, ona da Rusya'dan geldi, ama ben kefir olayını biraz abartmıştım galiba, o dönem daha hızlı kilo aldım sanki,o yüzden kefiri çöpe gönderdim.)
1/2 kilo meyve (muz,üzüm hariç, ara ögünlere bölüyoruyum meyveleri, İsmet Hoca öğün araları 3-3,5 saati geçmesin derdi, yoksa metabolizma yavaşlarmış, az ye sık ye mantığı yani, bir de o kuru meyve önermezdi ama, ben gün kurusu yani organik kayısı yiyorum akşam meyvesi olarak,çünkü kabızlık problemim var, gece yediğim kayısı rahatlamamı sağlıyor)
1/2-1 kilo arası sebze (patates, pırasa, bezelye, kereviz hariç,İsmet Hoca patatesi hiç sevmezdi, sebze değil, meyve değil, ne idiğü belirsiz şey derdi. İsmet Hoca, sebzeler yağsız haşlama, közleme tarzı pişirilmeli , baharatlar ile tatlandırılmalı derdi, ama ben artık bıktım yağsız yemekten, artık eğer sebze öğünümü salata ile halledeceksem 1 tatlı kaşığı kadar z.yağı ve balsamik sirke kullanıyorum. Ketçap, hardal, sirke çeşitleri serbest.Bunu daha sonra gittiğim diyetisyenim söylemişti ,İsmet Hocâ böyle şeyler vermezdi, benim de işime geldi bunları kullanmak. Kendi çapımda mix yaptım anlayacağın.Tüm sebze hakkımı, sabah,öğle ve akşam öğünlerinde tüketiyorum)
80-100gr arası et,balık ve ya tavuk.(ben kırmızı et sevmiyorum, tavuk ve balık tercihim. Bu aralar daha çok balıktan yana kullanıyorum hakkımı. Kırmızı etin de haftada 2 tüketilmesi şartı var aslında, kasların zayıflamaması için gerekli, ama ben nerdeyse 1 aydır kırmızı et yemedim, yediğim zamanda köfte tercihim.) Etler hangi tür olursa olsun, ızgara, fırın ya da haşlama olacak.Teflon tavalar etin yağını içinde tutmasına neden olurmuş o yüzden tercih edilmemeli imiş.Ben bir dönem kullanmamıştım ama, şimdi daha kolayıma geliyor ve teflon tavada pişiriyorum herbişeyi.
30-40 gr. peynir (light beyaz peynir ya da tuzsuz çökelek yiyorum.)
Günde 3 dilim kepekli ekmek (İsmet Hoca, ekmeğini fırından al ve çok tazeyken yeme derdi.Nedeni herhalde çok yememek içindir, ama bilmiyorum, şimdi farkettim ki, sormamışım neden diye?)
Bu arada haftada 1 -2 gün yumurta yenmeli.(Yumurta yiyince kahvaltı da peyniri kaldırıyoruz ve/veya et yerine yiyeceksek 100 gr'ı geçmemeli yumurtanın toplamı.Ve mutlaka katı pişmiş olmalı.
Günde 8-10 bardak su içilmeli
Tatlandırıcı tercih edilmemeli, ama onsuz da olmuyorsa sınırlı sayıda tüketilmeli. Ben kullanmıyorum, çayla aram hoş olmadığından tatlandırıcya ihtiyacım olmuyor.

İsmet Hoca'nın söylediği en önemli şeylerden biri de , hep aktif yaşam üzerineydi. Hergün normal tempoda 45 dakikalık yürüyüş, yüzme ki yüzme daha çok tercih edilmeli derdi, o zaman imkanım vardı hergün yüzmeye,bunları yaparsan, kilo verirken vücudun deforme olmaz derdi
Ve beynime kazınan söylediği şey,'' asla yatarak TV izleme'' demesidir.Bir de yemeyip, yemeyip birden bire yemeye başlarsan, vücut kıtlık sinyalleri alırmış ve yediğin herşeyi yağ olarak saklamaya başlarmış, o yüzden diyet yapa yap ondan sonra 1 gün ye, tüm çaban boşa gidermiş.
Oldu olacak bir de yasaklar listesini konduralım şuraya:
I-YAĞLI ETLER
2-TÜM TATLILAR
3-GÜNLÜK EKMEK MİKTARI 3 DİLİM OLACAK
4-YEMEKLER HAŞLAMA TARZINDA PİŞECEK
5-PASTALAR KEKLER YASAK
6-PEYNİR VE SÜT ÜRÜNLERİ YAĞSIZ
7-TATLI VE KURU MEYVELER YENMEYECEK
8-ÇEREZLER YENMEYECEK
9-KOLALI VE HAZIR İÇECEKLER İÇİLMEYECEK
10-SAKATAT YENMEYECEK
11-TAVUK DERİSİZ YENECEK
12-MARMELAT REÇEL BAL YENMEYECEK
13-MAKARNA VE PİLAV 2 KAŞIĞI GEÇMEYECEK
14-UNLU VE KREMALI ÇORBALAR YOK
15-SEBZELER HAŞLAMA OLACAK

Bu listeyi ilk gördüğümde öleyim daha iyi diye düşünmüştüm, sonraki zamanlarda , zayıfladıktan sonra zayıf kalmayı hiç beceremedim.